Apen, leguanen, olifanten en een angsthaas - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Fleur Veghel - WaarBenJij.nu Apen, leguanen, olifanten en een angsthaas - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Fleur Veghel - WaarBenJij.nu

Apen, leguanen, olifanten en een angsthaas

Blijf op de hoogte en volg Fleur

20 Maart 2015 | Sri Lanka, Sigiriya

De Sigiriya rock leek een leuk uitstapje. En tot - letterlijk - op zekere hoogte was het dat ook. Tot ik de open-air wenteltrap de hoogte in zag gaan, met uiteraard goed uitzicht op de diepte...visioenen aan  een eerdere dramatische beklimming op de sint pieter en een hysterische beklimming van de batu cave in maleisie kwamen ineens weer bovendrijven. Dus, angsthaas die ik ben, ben ik afgehaakt. 30 dollar down the drain en geen  uitzicht, behalve een stel apen. Hans is wel naar boven gegaan en heeft wat foto's gemaakt. Ik denk dat ik er wel mee kan leven dat ik niet naar boven ben gegaan. Samen met evi heb ik de aapjes bewonderd en de enorme leguaan die toevallig net voorbij kroop. Gister ook al een slang gespot (niet gevaarlijk aldus Ajith); qua dierenbingo doen we het best goed.

Overigens is dit ook de dag dat we de draagzak maar eens hebben getest. Met de veelheid aan trappen bleek deze een uitkomst. Gister hebben  we namelijk nog heel ingewikkeld lopen doen in de rock tempels van dambulla waarbij we evi zo'n 300 trappen  op hebben getild... da's best een roteind als het over de 30 graden  is. De tempels zelf waren erg fraai met mooie muurschilderingen en prachtige beelden, overwegend boeddhistische beelden en af en toe een verdwaalde hindu god. En ik heb me er als een beginner weer in laten lullen, want na een bezoek aan de kleine vishnu tempel werd er gauw een wit bandje om mijn arm geknoopt. Blessings for the whole family, zei de vriendelijke Indiër met een uitgestrekte hand. Dus familie; iedereen is weer gezegend hoor. En omdat hans al verderop liep met portemonnee, was het nog een freebie ook, tot enig ongenoegen van mijn Indische vriend. Na 300 trappen heen en 300 terug, heb je wel dorst. Gelukkig maakt dan een fruit juice bij Chooti's veel goed. Want ik geloof dat het item eten hier nog onderbelicht is gebleven, terwijl we ons allemaal toch flink te barsten schranzen.  Kotthu roti,  hoppers, dhal, rice & curry, parantha en banana roti, allemaal is het even lekker,  goed spicy  en vooral veel. Met z'n twee bestellen is eten voor 5. Gisteravond hebben we na een  uitbundige late lunch maar "gewoon" een paar samosa's besteld; dat zijn roti's met een flink gekruide vulling, heerlijk waren ze en ruim voldoende als avondmaal. En met al dat seafood dat er vers en overheerlijk uit ziet, is het moeilijk om de vegetarische gedachte 3 weken vast te houden.  Zelfs evi heeft al met mama meegegeten van de reuzegarnalen eerder deze vakantie. Kortom: de vraag is iedere avond weer: welk lekkers ga ik nu weer nemen?  Bij Chooti's heeft evi ook een vriendje gemaakt. Een iets ouder jochie dat gezellig met haar heeft gespeeld met de meegenomen stickerboekjes. Toen we er de avond weer kwamen voor een biertje liet ie evi heel lief z'n kleurboek zien met daarin zorgvuldig bewaard de stickers.

Vanavond gaan we vast zien wat ie er verder mee heeft gedaan, want we belanden vast nog wel even bij Chooti's. Sigiriya mag dan wel een grote attractie zijn, qua dorp is het 1 straat en je bent er door. 4 eethuizen, heel veel hotels en de Lion rock. Vanmiddag pakken we de fiets (evi gaat achterop in de drager) en gaan we heel Hollands 400 meter naar het Sigiriya  museum fietsen.

Tot de volgende ronde, dan vanaf Passekudah beach.

• 20 Maart 2015 - 11:33

Oma & Opa:

Hoi Hans Fleur en Evi,

Fijn dat jullie zo ondernemend kunnen zijn ook met Evi erbij. Jullie genieten veel zo te lezen.
    Behoudens de borrel is het eten daar ook prima!! Lekkeeeeeeer.
    Bedankt voor je leuke verslag Fleur. Wij wachten met spanning het volgende verslag af.
    Goede reis naar Passekudah beach.

Groetjes Oma & Opa