Wolkenkrabbers & moskeen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Fleur Veghel - WaarBenJij.nu Wolkenkrabbers & moskeen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Fleur Veghel - WaarBenJij.nu

Wolkenkrabbers & moskeen

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

29 Januari 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Ik schrijf dit in KL, de stad van uitersten. Laat ik beginnen met te zeggen dat het ook hier WARM is. 30+ gedurende de dag, en erg vochtig. 10 minuten buiten en het zweet staat op de rug! Maar dat mag uiteraard de pret niet drukken in KL. Eerst nog even terug naar Borneo, want daar hebben we op onze voorlaatste dag Labuk Bay, de neusapen-sanctuary bezocht. Dat was erg gaaf, want je kon er dichterbij komen dan bij de orang utans en bovendien waren ze met veel meer. Naast de apen hebben we ook nog een slang gespot en een hornbill die nog even een restje brood probeerde mee te pikken. Nadat we hadden besloten dat we niet gingen wachten tot de tweede voederronde (om half 3, het was 12 uur), hebben we onze vaste chauffeur, Mr Chong, maar eens opdracht gegeven om ons naar de Giant te brengen, waar we ons even hebben vermaakt met het inslaan van lekkere dingen.

Mr Chong is eigenlijk ook nog wel een verhaal apart. In Sandakan zaten we natuurlijk bij onze grote vriend, Okselflos. Die had op zijn beurt weer een vaste driver om iedereen te brengen waar ie heen wilde: Mr Chong. Dus, op dag 1 werden we naar Sepilok gechaufferd door..Mr Chong. Op dag 4 naar Labuk Bay door Mr Chong en dag 5 naar het vliegveld door Mr Chong. Die vent hoeft de komende zes weken niet meer te werken, zo goed heeft ie verdiend ;-)

Na een vlucht uit het boekje (zonder oorpijn!) zijn we doorgecrosst naar KL en op het welbekende Puduraya afgezet. Met goede moed aan de wandel gegaan met de rugzakken op. Dat dit in de bloedhitte om 14:00 s middags misschien toch wat ver wandelen was, drong pas door toen we er al bijna waren. Met natte ruggetjes kwamen we aan. Snel opfrissen even liggen en dan..... KL verkennen! Eerste stop: Menara KL, de TV toren! Het uitzicht vanaf daar was prachtig, en omdat het een doordeweekse dag was konden we nog even gebruik maken van een voordeeltje bij het restaurant. Na wat foto's en de twin towers vanaf de TV toren te hebben bewonderd, liepen we langs een F1-achtig iets. Een race rijden voor 20 ringgit op een circuit naar keuze, met ferrari sleutelhanger. Dit buitenkansje kon Hans niet laten liggen en als een klein kindje zo blij is hij als 20 van de 22 geeindigd op Monza.

We besloten om terug te wandelen en kwamen pardoes een Brussels Beer Cafe tegen, waar een hoop volk na een dag werken nog lekker wat zat te drinken. Ook wij hebben er genoten van een Leffe Blond en een Hoegaarden. Lekker gegeten bij de Indier/Thai/Malay/Chinees in een en daarna..op naar bed.

Want, vanochtend liep om 7 uur de wekker af: er moesten kaartjes voor de Skybridge van de Petronas Towers gescoord worden! De kaartjes zijn gratis maar beperkt en worden vanaf 8:30 uitgegeven. We wilden er zeker om 8 uur staan, zodat we zeker waren van plaatsen. Snel met de taxi naar KLCC en daar.....stond een lange rij...hmm...
toch maar aangesloten en na een half uur wachten kwam er beweging in...zo'n 100 man achter ons kwam er ineens een bordje: no more tickets for today...dat was dus geluk hebben! Om 6:15 stond ons bezoek gepland, dus we hadden de hele dag om KL te verkennen. Te beginnen met een bezoek aan het National Islamic Museum of Arts, waarvan het gebouw op zich al een bezoekje waard is. Snel naar binnen gespiekt bij de National Mosque, maar vanwege het vrijdagmiddag gebed konden we daar niet naar binnen. Na het IMA de Central Market verkend en een hapje gegeten. Vervolgens weer op pad in de hitte en toen...begon het te regenen. dikke, dikke druppels, pijpestelen zelfs. Een flinke bui die ons deed besluiten om maar alvast richting KLCC te gaan en daar verder de tijd te doden. Lekker rondgehangen, mooie jurk gespot, oei oei..:-)

om 5:45 ons richting KL towers begeven, konden we de ingang toch niet meer vinden! 2x het KLCC doorgecrosst en ineens om 6:00 precies toch gevonden! Hoi!
Eerst een reclamefilmpje van Petronas en daarna...met de lift omhoog. Het uitzicht is spectaculair vanaf de brug en heel bijzonder. Zeker een uurtje in de rij staan waard!

Met al die vermoeienissen hebben we nog een drankje gedronken in de - zogenaamd - hipste uitgaansstraat van KL, maar dat viel tegen. Een cosmopolitan maken moeten ze daar toch nog leren, hij was zelfs met water aangelengd, bah!

Morgen staan de Batu Caves en thaipusam op het programma, alle taxichauffeurs hebben het tot nu toe aangeraden en 800.000 hindus bij elkaar die allemaal mooi gekleed zijn moet toch een paar mooie plaatjes opleveren!!

• 29 Januari 2010 - 14:14

Hans:

lieverd, dit is geschiedvervalsing. . . Ik werd niet 20e van de 22. Ik eindigde 17e. . .

• 29 Januari 2010 - 14:57

Feli En Theo:

Leuk dat jullie nog zoveel van KL e.o. te zien krijgen. Veel plezier bij Buta Caves en Thaipusam. Genieten maar!
    (Hier regent het de hele dag)
    Groetjes

• 29 Januari 2010 - 23:36