Angkor Tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Fleur Veghel - WaarBenJij.nu Angkor Tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Fleur Veghel - WaarBenJij.nu

Angkor Tempels

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

26 November 2008 | Cambodja, Khett Siem Reab

Jaaaaa, daar zijn we dan! Hoewel, zo heel enthousiast hoeven we daar natuurlijk niet over te zijn want Siem Reap markeert ook het eindpunt van de vakantie. Nog 2 dagen genieten van de zon en dan is het huiswaarts voor ons.
Enfin, dat duurt nog even, eerst de activiteiten van de afgelopen dagen.

Vanuit Phnom Penh zijn we vól enthousiasme vertrokken naar Battambang, in een zes uur durende busrit, als 2 van de 3 toeristen; de rest cambodjanen. En Cambodjanen nemen nogal wat mee (net als vietnamezen) dus die busrit duurt nog wat langer vanwege al dat extra gewicht. Uiteraard wederom genoten van die heerlijke cambodjaanse TV, en Hans heeft nog even kunnen genieten van al het goede van kinderen: spugen in de bus. Hoera, en dan moet je nog 3 uur...in die lekkere stank. Al met al goed aangekomen in Battambang, de tweede stad van Cambodja. Maar Battambang is geen Phnom Penh. Sterker nog: het lijkt wel Zyfflich op een stille zondagmorgen.
Na een korte wandeling door het dorp toch maar besloten om direct de boot te boeken naar siem reap. nee, geen probleem, plek zat op de 'fast boat'.
De volgende dag, 7 uur 's ochtends. Inderdaad, plek zat op de (not so) fast boat. Maargoed, het belooft een mooie reis te worden, iedereen zit prima, geen probleem! Tot er ineens een 10-tal cambodjaanse voetjes afdalen van de trappen, met een 25-tal zakken, koffers, tassen, hutkoffers, weet ik al wat meer. Moet dat ook nog mee? Ja, dat moet ook nog mee. Met al dat gewicht zakken we prompt een meter verder het water in...als dat maar goed gaat!

Na een uur is zo'n tocht nog heel mooi. Na 2 uur mooi, na 3 uur wel mooi, na 4 uur krijg je een houten kont en na 5 uur heb je het wel een beetje gehad, zo zonder eten, toilet en beenruimte. En dan moet je nog 2 uur, he, fijn! Vlak voor Siem reap worden alle cambodjanen dan van boord gegooid, inclusief alle dozen. Scheelt behoorlijk, ook in snelheid :-) In siem reap staan de tuktukjes uiteraard allemaal even vriendelijk voor je klaar, allemaal willen ze je dólgraag even je tas aannemen om deze in hun eigen tuk tuk te leggen, haha. Maar ééntje maakte het voor ons gevoel helemaal bont: hij wilde ons wel 15 kilometer (waar we in PP 15 dollar voor betaalden) meenemen naar Siem reap voor 2 dollar. 1 voor mij en 1 voor hans. 2 dollar? daar moet een addertje onder het gras zitten! een commission, benzineprijs, dollar is prijs per km....iets! Maar niets bleek minder waar, en na een aantal hotels herhaalde hij nogmaals: 2 dollar. een voor jou, en een voor jou. Of we de dag daarna zijn tuk tuk wilden gebruiken om Ankor Wat te bezoeken. Voor 10 dollar. de hele dag... een schijntje dus!
En zo: vanochtend om precies 09:00 stond Oui (zo heet ie, ik verzin het niet) klaar om ons fullspeed naar Angkor te brengen.
Voor Angkor is maar een gepaste omschrijving: verbazingwekkend mooi. De details, de duizenden naga's, shiva's, vishnu's, apsara's, zo ongelooflijk gedetailleerd en mooi...je weet niet meer waar je kijken moet.

Angkor is mooi, no doubt about it. Maar Bayon is echt voor mij het toppunt met de 216 gezichten. Overal waar je kijkt wordt je aangestaard door die enorme gezichten met die mysterieuze glimlach. Prachtig. Daarna groot Angkor bezocht, (Angkor Thom) en Tha Phrom. En kilo's lichter geraakt van al het lopen en het ongelooflijke zweten. het is zó warm, pfff! Maar mooi...! Zo mooi dat we besloten hebben om Oui nog maar een dagje in te schakelen (ook omdat zijn engels goed is en je met hem best leuke gesprekken kunt voeren over Cambodja op zich) om ons morgen mee te nemen naar Banteay Srei en nog wat andere tempels in de buurt.

• 27 November 2008 - 10:13

Feli En Theo:

wat kun je toch leuk de dingen vertellen, fleur?
    Heerlijk dat het goed gaat.We kijken uit naar jullie verhalen en foto's bij thuiskomst.

• 27 November 2008 - 19:37

Erik:

Mooi verhaal, kun je zo een boek van maken!We kijken uit naar jullie thuiskomst zondag!